Oulu Northern Lightsin naiset lähtevät kauteen 2026 mielenkiintoisista asetelmista. Vuoden 2025 divisioonamestaruus toi takaisin paikan korkeimmalla sarjatasolla, ja edessä on paluu Naisten Vaahteraliigaan. Joukkueessa yhdistyvät tuttu runko, kokeneet palaavat pelaajat, uudet vahvistukset sekä vahva halu näyttää, että paikka liigassa on ansaittu.
Missä joukkue menee nyt?
Northern Lights palaa Naisten Vaahteraliigaan kaudelle 2026 voitettuaan I-divisioonan kaudella 2025. Paluu korkeimmalle sarjatasolle tuo mukanaan uuden vaatimustason, mutta myös mahdollisuuden mitata omaa tekemistä maan kärkeä vastaan. Joukkueen tavoitteena on rakentaa kilpailukykyinen kokonaisuus, joka pystyy vastaamaan liigatason fyysisyyteen, tempoon ja ratkaisupelaamiseen.
Kapteeni Roosa Laitinen odottaa kautta innolla:
– Kutkuttava ja odottava fiilis kauden alun lähestyessä. Syksyllä, kun tulevaa kautta lähdettiin rakentamaan, yhteinen päämäärä oli kaikille hyvin selkeä. On ollut mahtava nähdä, miten sitoutunut pelaajisto ja valmennus meillä on kasassa. Tavoitteet ovat kunnianhimoiset, mutta niin on joukkuekin.
Joukkueenjohtaja Riikka Kuru kertoo joukkueen tunnelmista:
– Oulu Northern Lights lähtee kauteen hyvässä tilanteessa. Talven aikana joukkue on ottanut steppejä eteenpäin niin kentällä kuin joukkueena, ja mukana on paljon energiaa sekä halua kehittyä. Uudet ja palaavat pelaajat ovat löytäneet hyvin paikkansa joukkueessa, ja tekemisessä näkyy vahva sitoutuminen yhteiseen tavoitteeseen.
Talvi ja kevät rakensivat pohjan kaudelle
Talven aikana Northern Lights on rakentanut pohjaa liigakaudelle määrätietoisesti. Harjoittelussa on korostunut vaatimustason nostaminen, fyysisyys sekä pelin yksityiskohtien hiominen. Samalla joukkueen ympärille on muodostunut kiinnostava kokonaisuus, jossa oululainen runko saa tukea kokeneista vahvistuksista ja vanhoista konkareista. Myös farmiyhteistyö tuo kaudelle tärkeää leveyttä ja jatkuvuutta.

On ollut mahtava nähdä, miten sitoutunut pelaajisto ja valmennus meillä on kasassa. Tavoitteet ovat kunnianhimoiset, mutta niin on joukkuekin.
Roosa Laitinen
Päävalmentaja Joonas Taina kommentoi offseason-työtä lyhyesti:
– Joukkuetta on rakennettu syksystä saakka sillä ajatuksella, että tulevalla kaudella pystymme pelaamaan lähellä potentiaalimme ylärajaa. Pelaajien sitoutuminen yhteisiin tavoitteisiin on ollut kiitettävää, ja olemme mielestäni pystyneet harjoittelemaan aiempaa laadukkaammin läpi talven.
Kapteenisto on tyytyväinen talven aikana tehtyyn työhön ja siihen, millaisista lähtökohdista Northern Lights lähtee kauteen 2026. Nea Törmänen sanoo:
– Hyvät fiilikset kauden alkamisesta! Treenit ovat olleet laadukkaita, ja olemme kehittyneet monissa asioissa talven aikana. On myös mahtavaa, että olemme saaneet vanhoja paluumuuttajia takaisin mukaan.
Iida Kivioja jatkaa:
– Hyvä ja työntäyteinen offseason alkaa olla takana. Olemme treenanneet kovaa ja nousujohteisesti koko talven sekä valmistautuneet tulevan kesän peleihin.
Terhi Salmikivi komppaa ja lisää:
– Offseason on ollut pitkä ja on mahtavaa päästä aloittamaan meidän kausi viimein.
Kuru nostaa esiin myös joukkueen sisäisen ilmapiirin:
– Joukkueenjohtajan näkökulmasta erityisen hienoa on ollut nähdä, miten pelaajat ovat olleet valmiita tekemään töitä toisilleen. Joukkueessa on hyvä henki, mutta myös kilpailua ja nälkää mennä eteenpäin. Ja voi olla, että muutama ässä löytyy vielä hihastakin kauden edetessä.
Leveyttä rosteriin ja tasoa arkeen
Northern Lights on saanut kaudelle 2026 tärkeää leveyttä rosteriinsa sekä Oulun ulkopuolelta tulleista vahvistuksista että vanhoista palaavista pelaajista. Lisäksi farmisopimus Wasa Royalsin kanssa tuo kauteen tärkeää rosterisyvyyttä ja tukee pelaajapolkua tilanteissa, joissa pitkä kausi vaatii laajuutta ja joustavuutta. Samalla joukkueen omat pelaajat ovat ottaneet askelia eteenpäin myös valtakunnallisella tasolla, kun Northern Lightsin edustajia on päässyt loistamaan maajoukkueleirityksessä ja EM-lohkopelissä.

Hyvät fiilikset kauden alkamisesta! Treenit ovat olleet laadukkaita, ja olemme kehittyneet monissa asioissa talven aikana. On myös mahtavaa, että olemme saaneet vanhoja paluumuuttajia takaisin mukaan. Hyvä ja työntäyteinen offseason alkaa olla takana. Olemme treenanneet kovaa ja nousujohteisesti koko talven sekä valmistautuneet tulevan kesän peleihin.
Nea Törmänen ja Iida Kivioja
Laitinen sanoo puolustuksesta:
– Puolustuksen linjaan ollaan saatu mukavasti ”uusia” kavereita ja sitä myötä myös pelinälkää, kokemusta sekä aggressiivisuutta meidän puolustukseen.
Mitä Northern Lights tavoittelee kaudella 2026?
Kauteen 2026 Northern Lights lähtee nälkäisenä haastajana. Sarjanousijan asema voi vapauttaa joukkuetta, mutta samalla Oulussa halutaan näyttää nopeasti, että joukkue kuuluu liigatasolle. Tavoitteena on olla kilpailukykyinen heti kauden alusta lähtien, kehittää peliä ottelu ottelulta ja taistella paikasta pudotuspeleissä. Taustalla seura jatkaa työtä lajin näkyvyyden, pelaajapolun ja pohjoisen jenkkifutiskulttuurin vahvistamiseksi.
Joonas Taina ajattelee tulevasta kaudesta seuraavasti:
– Harjoittelua ja sitoutumista pitää jatkaa läpi kauden, ja kliseisesti sanottuna meidän on pystyttävä parantamaan peliämme ottelusta toiseen. Odotukset ovat korkealla kauden alla, ja olemme innoissamme siitä, että pääsemme vihdoin mittaamaan tasomme parhaita vastaan. Ja kaipa tavoitekin pitää sanoa ääneen: haluamme voittaa Vaahteraliigan vuonna 2026.

Hyökkäyksen koordinaattori Tuomo Tomperi lisää:
– Hyökkäyksessä tavoitteena on pelata kovaa ja fiksusti. Isona teemana tänä kesänä meillä on kommunikoida hyvin ja ratkoa puolustuksen asettamia haasteita koko hyökkäyksen voimin.
Kapteeni Salmikivi odottaa kautta innolla:
– Viime kauden voiton jälkeen nousu Vaahteraliigaan tuntuu hyvältä ja luonnolliselta jatkumolta joukkueelle. On upeaa päästä tuomaan pohjoinen tuulahdus etelän pelikentille.
Laitinen arvioi tulevasta kaudesta:
– Kaikki tulevan kauden vastustajat ovat meille enemmän kuin tuttuja menneiltä kausilta eli tiedossa on mitä tuleman pitää. Mielenkiintoista nähdä minkälaiset voimasuhteet liigassa on tänä vuonna ja mitä kaikkea löytyy takataskuista. Wolverines on viime kauden perusteella vahvoilla ja he ovat julkaisseet myös uusia kovia signauksia kevään aikana. Lähdetään tekemään omaa suoritusta ja laitetaan all-in.

Sarja ja vastustajat
Naisten Vaahteraliigassa pelaavat kaudella 2026 Oulu Northern Lights, Helsinki Wolverines, Turku Trojans ja Tampere Saints. Runkosarjassa joukkueet kohtaavat toisensa kahdesti, minkä jälkeen välierissä kohtaavat runkosarjan ykkönen ja nelonen sekä kakkonen ja kolmonen.
Northern Lights avaa kautensa sunnuntaina 7.6. vieraskentällä Tampere Saintsia vastaan, ja kotiyleisön eteen joukkue pääsee ensimmäisen kerran lauantaina 13.6. Turku Trojansia vastaan Castrenilla. Hallitsevana mestarina kauteen lähtee Helsinki Wolverines, joten sarjan taso mittaa heti, missä nousijajoukkue menee suhteessa maan parhaisiin.
Ennakkotunnelmat kauden avauksesta 7.6.
Northern Lightsin kausi käynnistyy sunnuntaina 7.6. Pyynikin kentällä Tampere Saintsin vieraana. Avausottelu antaa tärkeän mittarin sille, millä tasolla joukkueen peli on voitokkaan divisioonakauden jälkeen. Ensimmäisissä peleissä korostuvat usein rytmi, kurinalaisuus ja fyysisyys, joten onnistunut avaus olisi Northern Lightsille arvokas tapa saada heti itseluottamusta uuteen sarjatasoon.
Hyökkäyksen koordinaattori Tomperi ennakoi kauden avausta odottavin mutta realistisin ajatuksin:
– Mukava päästä vihdoin pelaamaan! Joukkue on harjoitellut kovasti koko talven, mutta ensimmäinen peli on aina ensimmäinen peli. Tänä kesänä sarja on tiivis, mikä korostaa jokaisen viikon merkitystä.

Salmikivi pohtii kauden avausta:
– Kauden avaus jännittää aina, siltä on vaikea välttyä. Hienoa kuitenkin päästä taas Tampereelle, varmasti kovaa vääntöä tiedossa sunnuntaina!
Tomperi muistuttaa myös, että Saints on Northern Lightsille tuttu ja haastava vastustaja, erityisesti kotikentällään.
– Uskon, että se, joka pystyy keskittymään omaan suoritukseensa epäröimättä, on sunnuntaina vahvoilla.
Odotukset kauteen
Kauden 2026 ennakossa Northern Lights näyttäytyy joukkueena, jossa yhdistyvät nousun tuoma itseluottamus, kokemus ja halu ottaa seuraava askel. Paluu Vaahteraliigaan tekee kesästä Oulussa erityisen kiinnostavan, ja Castrenilla nähdään varmasti joukkue, joka haluaa pelata rohkeasti, fyysisesti ja yhdessä. Kausi tarjoaa mahdollisuuden sekä välittömään kilpailuun että pitkän aikavälin rakentamiseen.
Joukkueenjohtaja Kuru odottaa tulevaa kesää innolla:
– On hienoa päästä taas reissaamaan ympäri Suomea joukkueen kanssa ja kokemaan ne pelipäivät, joiden takia koko talvi on painettu duunia.
Seuraa näitä pelaajia:
- Roosa Laitinen #57
- Nea Törmanen #12
- Tintti Tamminen #45
Aino Lepojärvi #20
Pinja Ängeslevä #35
Superlauantai 13.6. Castrenilla
Kausi jatkuu kotiyleisön edessä erityisen näyttävällä tavalla, kun 13.6. Castrenilla pelataan Superlauantai. Northern Lightsin molemmat joukkueet saavat kotiotteluissa vastaansa Turku Trojansin, joten luvassa on tuplasti jenkkifutista ja tuplasti tunnelmaa. Miesten ottelu alkaa klo 13.00, ja naisten kotiavaus pelataan klo 18.00. Päivä tarjoaa hienon mahdollisuuden koko seuralle, kotiyleisölle ja uusille katsojille kokea, miltä oululainen jenkkifutiskesä parhaimmillaan näyttää.

Kapteeni Roosa Laitinen rohkaisee yleisöä:
– Rohkaisen kaikkia lajin ystäviä tulemaan kesällä kentän laidalle katsomaan pelejä. Yleisön kannustuksella ja hurmoksella on iso merkitys!
Sunnuntaina siis Tampereelle, ja sen jälkeen:
Kotiavaus: Oulu Northern Lights vs Turku Trojans
📍 Castrenin kenttä
🗓 lauantai 13.6.2026
🕕 klo 18:00
🎟 liput: 10€, alennusryhmät 5€, alle 18v 0€
☕ kioski

